2010-09-30
 19:49:13

San Francisco day 8

Kom hem så sent igårkväll så jag orkade inte blogga nånting...
Vi var med Martin och Lauren i San Jose och såg NHL-hockey! San Jose Sharks mot Vancouver Canucks :)
Det var faktiskt riktigt roligt, även fast jag inte är speciellt hockeyintresserad, och inte vet nånting alls om NHL.. (förutom att det är Rangers man ska hålla på!!;D)

Har bara varit på timråmatcher tidigare, och det här var ju liite större!

I början av matchen blev det slagsmål... Då stod två dommare brevid dom som slog och tittade på, medans hela publiken stod upp och hurrade! Haha! Vafan?! Ja det är tydligen så det går till här... I Sverige får dom väl knappt tacklas? :P

När sharks gjorde mål stod givetvis hela publiken också upp och skrek som galningar.. och när Sharks spelade powerplay hurrade publiken och gjorde "hajen" men armarna!! haha, jag tyckte dom var ganska underhållande :)

Vi hade rätt dåliga platser först, precis bakom avbytarbåset på 3e raden. Hade varit jättebra platser om det varit lite på sidan om båset, men nu var det ju massa folk som stod därinne så man inte såg nått o fick följa matchen på skärmen istället...

MEN det var nånting fel på golvet där vi satt. En lucka som var trasig, så efter en stund fick vi nya platser några rader upp! Perfekt :)

Igår på dagen var jag och Pontus i stan och shoppade lite, åt lunch, drack starbuckskaffe och satt o solade vid union square.

När vi kom hem upptäckte vi att shoppingen gått lite överstyr! Golvet börjar bli överfullt av kassar... Det får nog räcka snart. MEN jag har ett stort köp kvar att uträtta innan vi åker hem.... Iiihihihii!

iPad!!! :)

Nu ska vi gå till Haight street och äta lunch! Later.
2010-09-29
 03:09:53

San Francisco day 6&7

Nu är vi tillbaka från Napa Valley!
Åkte dit igårmorse.. ca 1timmes bilfärd. Spännande att köra (eller ÅKA, Pontus körde) över Golden Gate, på vägar med 4 filer åt varje håll! När vi kommit ut från storstaden så ändrades landskapet och vi körde över stora öppna fält omringade av berg. Efter ännu en stund täcktes fälten av vinodlingar. Fler och fler...

Vi bodde längst upp i Napa Valley, i en liten stad som hette Calistoga. Napa Valley består alltså av flera små städer.. I själva Napa finns i princip inga vingårdar, de ligger utanför.

Påväg ut från San Francisco.. Jag fick vara kartläsare, så vi satt på helspänn båda två för att inte missa avfarten :P

Fotografering genom bilrutan..

Börjar se vinodlingar när vi närmar oss Napa

Första vinprovningen på Robert Mondavi. Värmeslag!!!

Andra stoppet för vinprovning blev på St Supéry

Tredje och sista vinprovningen tog vi på St Clement.

Utanför St Clement. Det var ett lite mindre och mysigt ställe som blev våran favorit :)

Vi bodde på Wine Way Inn, ett jättemysigt Bed&Breakfast med en otroligt trevlig ägare, fina rum, härlig bakgård och sköna sängar. Aah!

Efter en helt otrolig frukost på Wine Way Inn, åkte vi en liten bit upp i bergen, till Petrified forest!
Det är en plats i skogen där man hittat träd som blivit till sten, efter att ha täkts av vulkanisk aska för flera miljoner år sedan. Läckert!

Det var Redwoodträd, alltså inga små tallar.. utan enorma stenträd! :)

De grävs fram från flera meters djup.. Under vulkanisk sten som de begravts under.

Här har ett vanligt träd lyckats växa upp genom en spricka i stenträdet!

Det kändes precis som sten, helt omöjligt att bryta loss en bit av barken!

Åkte på lite sightseeing innan vi skulle vända tillbaka till SF..

Slingriga vägar uppför berg genom tunnlar av träd..

Berg..

Vinodlingar och vad som verkade vara oändliga kullar bakom..

Lite mer bilfotografering.

Hemma! Möttes av en uppspelt liten Mojo!

När vi var i Napa stod termometern i bilen på ca.40 grader! Det kändes helt outhärdligt hett, så att man nästan fick panik när man blev tvungen att gå några meter i solen.

När vi böjade nästa oss San Francisco igen stod termometern fortfarande på nära 40... Men när vi åkte över bron så droppade temperaturen väldigt hastigt till ca.25 grader! Rätt skönt faktiskt :)

Nej nu ska vi hitta på någonting att äta till middag. Later!
2010-09-27
 02:56:38

San Francisco day 5

Imorgon åker vi till Napa Valley så idag bestämde vi oss för att ta en slappardag. Vi tänkte att om vi hade lika tur med vädret som tidigare så skulle vi satsa på stranden. Allt såg bra ut tills det var cirka 250-300m kvar ner då det sa pang och vi cyklade igenom en vägg av dimma och temperaturen hastigt sjönk från sköna 25 till 10.

Vi åkte tillbaka upp några hundra meter i parken och hittade ett fint ställe där vi låg och solade en stund. Efter det cyklade vi vidare och hittade en fin sjö. Vi köpte glass och tog en promenad runt sjön..

På helgerna är det väldigt mycket som händer i parken och idag var nästan alla gräsplättar uppbokade av något slags jippo. På många håll kände man lukten av god mat. På ett av de lite större områdena var det någon festival där massa liveband spelade. Vi stannade i närheten och lyssnade lite.

Det var även en hel drös bögar med inlines som dansade på ett ställe.

Vi avslutade cykelturen med en sväng på Haight Street som är SFO's hippiekvarter. Här fanns en salig blandning människor. Mestadels turister, skäggiga män och illaluktande uteliggare. En hel del konstiga butiker finner man även här.

Jag börjar grina när jag ser stranden.

För 2 dagar sedan såg man flera km bort, idag en ordentlig vägg av dimma.

Strandpromenaden

Cirka 300 meter upp i parken var det kanonväder, sjukt hur fort det kan svänga.

Hittade en cool sköldpadda som jag ville fånga men det sket sig.

:D

Sofie äter en glass vid den äckliga sjön vars vatten såg ut som gräs till färgen.

Det var trots vattnet ganska fint här och Sofie tvingar mig till en posebild...

Flera sköldpaddor

Jag hämnas på Sofie och tvingar ut henne på massa stenar vid ett vattenfall.

Haight Street, där folk som inte fattat att hippiekulturen dog ut av en anledning bor.

Haight

Då ett blogginlägg av Sofie normalt tar cirka 12h så stal jag helt enkelt datorn och gjorde det själv idag. På så vis hinner vi dricka lite vin och käka ikväll också :D

/Pontus
2010-09-26
 07:57:27

San Francisco day 4.

Pontus nere vid Pier 39

Utsikt

Pontus sväljer en Ben&Jerrys glass :D

Sofie sväljer en enorm nektarin :D

Vi tog en båttur runt i the bay. Först åkte vi ut till Golden Gate bron.. Såg massa delfiner här!

Utsikt in mot stan. Massa segelbåtar ute i kanonvädret!

Under bron snart.. Här böjade det blåsa som tusan! Men det var skönt. Sjukt varmt! :)

Under the bridge.

Svängde tillbaka in i bukten och åkte runt Alcatraz!

Utsikt mot den andra bron, Bay Bigde! (som egentligen är den första, byggdes ett år innan Golden Gate)

Tillbaka in till Pier 39 efter båtturen. På bryggorna låg ca 150 sjölejon och brölade i solen..!

Vi tog en promenad uppför hemska backar, till Telegraph Hill, med sitt Coit tower.

Utsikt över stan från tornet!

Utsikt mot Golden Gate. Man såg även den branta och kurviga backen på Lombard street härifrån..(syns inte så bra på bilden dock)

Vi tog en lång och vaaarm promenad bort till stationen varifrån man kan åka Cable car hela vägen upp till Union sqaure... bara för att se världshistoriens längsta kö när vi kom fram dit. Tänkte "adrig i livet", sen tog vi en vanlig hederlig buss upp till centrum istället!!

Ja, det var våran dag det. Blev väldigt turistigt och mycket köande.
Varmaste dagen hittills. Så såhär i efterhand hade vi nog gärna varit på stranden.. Men nu har vi iaf kunnat prickat av en massa saker från "att göra listan"..

Ikväll var vi på en jättefin restaurang här i närheten av 6th Ave. Inga turister där, så vi kände oss som en i gänget med alla locals :)

Imorgon blir det nog en lugn dag i parken eller på stranden om finvädret håller i sig.

Har bokat hotell i Napa Valley måndag-tisdag! Då ska vi låna Laurens bil och åka dit och gå på vinprovningar. (vindistriktet i Californien)

Thats all folks. Nu ska vi dricka upp vårat vin, sen sova. Natti natti :)

2010-09-25
 05:58:02

San Francisco day 3.

Åååh ikväll är jag trött! Men det är inte så konstigt med tanke på att vi varit ute och rört på oss hela dagen antar jag..

Klev upp imorse kl.8 som vanligt. Åt frukost. Lånade Lauren och Martins cyklar och picknickväska. Åkte till Safe way och handlade lite vin, ost, kex och annat gott. Cyklade upp till Golden Gate park, som man kommer till om man följer 6th Ave (där vi bor) några kvarter uppåt.

Vi hade en karta över parken, och Martin hade rekomenderat några ställen vi borde cykla förbi.. Så vi började med att svänga in till ett museum där det även fanns ett utkikstorn! Det var tornet vi var ute efter. Man såg nästan hela stan därifrån :)

en kines tog kort på oss utanför museumet, sen fick jag fota honom :P

Efter vi varit i tornet cyklade vi vidare lite kors och tvärs på massa små och stora vägar i parken. Helt enormt stort! 6km lång är parken, och det finns hur mycket små skrymslen och vrår som helst!
Museum, fotbolls, tennis och poloplaner, bisonoxhage, stall, restauranger osv osv...

Hittade ett mysigt ställe där vi stannade och hade picknick!

Vi åkte vidare genom parken och efter en stund kom vi ut till havet!
Har haft en otrolig tur med vädret än så länge. Det har varit 25-30 grader hittills, och vi har knappt upplevt nånting av den ökända San Franciscodimman än.

Det var till och med folk som badade i havet idag, även fast vattnet just här är iiiiskallt! Mest var det ju dock surfare i våtdräkter..

Nej nu ska vi gå till Taco Bell och äta en väldigt sen middag, sen sova! Det är typ det enda vi vill göra på kvällarna nu sen vi kom hit. Sova alltså! Jäkla jetlag :P

Laterrr.
2010-09-24
 03:54:52

San Francisco day 2.

Idag har jag och Pontus varit i downtown och shoppat! :) Vi höll oss runt union square och en liten sväng i chinatown. Sen hann vi inte med så mycket mer, fanns så himla mycket. Blir väl några fler dagar inne i stan kan jag tänka mig..
Tog bussen som går alldeles utanför där vi bor.. 20 minuter så är man i centrum.
Det har varit kanonväder! Gick in på en toalett och bytte från jeans till kjol efter en stund.
Jag har precis köpt ett par Uggs! Vi gick fel och bara råkade hitta den affären på en gata :)
Fika på union square. Pontus sväljer ett bröd!
Union square..
Shoppingpåsarna blir fler.. :D
Porten in till Chinatown!
Inne i chinatown. Stannade och åt lunch på en foodcourt, helt okej.
En cable car kämpar sig uppför backen. Branta backar finns det gott om!!
Pontus påväg ut från Chinatown..
Solade och vilade fötterna lite i parken innan vi tog bussen tillbaka till 6th Ave.
Modevisning när vi kom hem! Pontus köpte en snygg jacka på Bananas Republic..
..och en snygg kofta och ett par jeans på Levis! Min finis :)
Jag köpte som sagt ett par Uggs. Även ett par jeans och en skjorta från Levis!
Blev även bh:ar, trosor och nattlinne från Victorias secret! :)
Nej nu måste jag gå ut till köket, där står tydligen en Margarita och väntar på mig! Martin och Lauren fixar drinkar och hamburgare till middag.
Har vi det BRA eller vad?!? :D
2010-09-23
 04:40:10

San Francisco!

Nu är jag och Pontus in the US and A! San Francisco!
Klockan är nu 18.45 här, på onsdagkväll. Hemma är den 03.45 på torsdagmorgon.. så vi är lite småtrötta!
Ska grilla nu, sen kanske ta en liten kvällspromenad på Clement Street (en liten chinatowndel som ligger bara två gator från där vi bor, på 6th Ave.)
Vi bor hos Pontus kusin Martin och hans sambo Lauren. Martins pappa och hans fru är också här, men de ska åka hem imorgon.
Vi valde att spendera våran första och deras sista dag här med att åka på utflykt! Lite lagom ansträngande och turistigt :)
Först åkte vi över Golden Gate bron, sedan upp för snirkliga vägar i bergen och ner i en dal. Där låg Muir Woods Nationalpark. Ett naturreservat med redwoodskog. Hundra meter höga, tusentals år gamla träd! Vi gick först längs med en led, sedan svängde vi av på en stig upp i skogen. Gick några kilometer.. mycket uppför! Riiiktigt fint! Tog flera timmar..
Efter den relativt ansrängande promenaden åkte vi vidare över bergen till en restaurang som låg på bergssidan med en underbar utsikt mot bukten!
Lite bilder...
Nej nu är middagen klar! Det här tog ju sin lilla tid, så bilderna kommer nog hamna på facebook istället!
Later!
2010-09-16
 00:33:40

Rumpaaaa...!

Idag slog jag till och köpte ett par reebok easytone!

Jag har varit ganska negativt inställd till de skorna. Speciellt irriterat mig på reklamen! Tyckt att "vafan det kan ju inte ge så mycket att gå i ett par skor! Finns inga genvägar, man måste TRÄNA sig till en snygg rumpa för faan".. hehe..
Men sen har jag hört eller läst folks kommentarer om att skorna faktiskt funkar... Fick ett erbjudande från Stadium, så jag tänkte att jag ger dom väl en chans då :)

Var hos mamma ikväll och tog en promenad med henne i nya skorna (Morris med dom på bilden däruppe..).
Det kändes faktiskt i baksida ben. Dock hade jag redan träningsvärk där, efter all pump den här veckan...
Men ändå, skorna var sköna att gå i!

Klappade två fina nyfikna hästar i berga, mmm... mina händer luktade gott sen!

Mätte sträckan vi gick med Runkeeper (en app till iphonen) så nu vet jag att den korta av mina två springrundor därute är 5,3km! Måste mäta den längre rundan nästa gång :)

Morris vågade sig ut en sväng till trädgården helt frivilligt! Min lilla..stora.. gullfis börjar bli modig!

Millans vanliga kvällsmys på mamma...!

Nu ska jag gå och lägga mig så jag orkar ta mig upp på ett lunchpass MC imorgon!
Hittills den här veckan har jag skött träningen riktigt bra. Som vanligt då höhö...

Testade Afropowerdance för första gången igår förresten.. Uuuuunderbart! Det kommer jag gå på fler gånger! :D

Nattinatti!
2010-09-13
 14:12:17

Jag blir så jävla less på den äckliga tvättstugan!

Nu har vi bott hos Pontus i princip hela sommaren, så det var länge sen jag tvättade i tvättastugan här hos mig. Men bokade en tid idag iaf, för att tvätta upp allt nu innan vi åker..

Kommer in i tvättstugan och får en smärre chock! :O

Det var värre än vanligt alltså... och det vill inte säga lite äckligt!
Golvet var helt täckt av damm, sand, skräp och skoavtryck... som liksom fastnat på golvet i nått kladdigt snusk som är överallt! Typ som att nån spillt ut nånting över hela golvet utan att torka upp...

Jag försökte sopa bort det värsta, men det gick ju inte så bra med bara en sop. Moppen är spårlöst försvunnen så det går ju inte att göra så mycket åt det heller!

GAH! Mina städreflexer kokar över!!

även fullt med utsmetat tvättmedel på maskinerna...

ja det syntes inte så mycket på bild men...

Det är även flera som skriver lappar om att folk måste säta bättre, så det är inte bara jag som stör mej. Men ändå händer ingen förbättring...

Nej gud va skönt att jag ska flytta om inte allt för lång tid!

Nu ska jag ner till snuskstugan och hämta upp tvätten...

*gnällkärring*

2010-09-13
 00:59:58

Bööööp!

Sitter hemma hos Pontus och känner mig övertrött, ska nog strax sova... men det är så tråkigt att lägga sig i en tom säng! Pontus jobbar inatt...

Själv har ja ÄNLTIGEN semester!! :D Så himla underbart!

Den här veckan tänkte jag sysselsätta mig med att

* Träääna! Tyvärr är det öppethus-vecka på ego = skitmycke jävla folk och proppfulla pass...suck..

* Tvätta håret! Jag vet inte vad som har hänt med mitt hår!?
Det är som att jag fått nånting i det som inte går bort med shampo!?! Det har varit JÄTTEfett och liksom strävt i en vecka nu!!! Jag har tvättat det hur många gånger som helst, med 2 schamponeringar/tvätt, men det är fortfarande likadant! Man blir liksom klibbig om fingrarna när man tar där!!! Helt sjukt. Ska testa färga det imorrn så kanske den fettiga beläggningen försvinner... :O Annars återstår bara...*bzzzzzz*..... :|

*Åka ut till mamma! Det var länge sen.

*Packa!! VI ÅKER TILL SAN FRANCISCO NÄSTA VECKA!! iiiihhahaha :D

Igår hade vi en liten fest hos mig. Det var tänkt att det skulle bli kräftskiva, men den blev tyvärr inställd pga vattenskador i Ullis hus.... Men en vanlig fest/knytkalas funkade ju bra det med!

Jag och Pontus bjöd på snittar med pepparrotskräm och rökt kött, krustader med räkor och med kräftstjärtar. Mmm!

Marita och Jerker hade med sig en ostpaj, Maja hade med sig två olika sorters pizzabullar, Anna hade med sig kladdkakemuffins, Ullis hade med sig ostkrokar, chips och dipp, Sandra och Jonas hade med sig ännu mer chips och godis..

Tror ni man blev nå mätt eller?! Så himla gött!

(vi drack även alkohol, det var inte bara matfest :P)

Hästspark och mynta&iste drink... :)

Marita körde oss allihopa till stan. Vi fick precis plats, om vi trängde ihop oss lite :)

NU ska Sofie sova. Natti!
2010-09-07
 10:42:27

ÄNTLIGEN

Nu är min Iphone4 påväg!! :) Inte en dag för tidigt..!! Har väntat i en evighet nu.. eftersom jag beställde en vit först. Det blev massa krångel med leveransen av de vita, för det fanns inte tillräckligt många tillverkade. Bytte till slut till en svart, annars hade jag nog inte hunnit få den i år!!
Skitsamma, ge mig en iphone bara.. den kan va grön om den så vill!

Nu ska jag göra mej klar för ett träningspass på ego. Muscle challenge (stationsträning) blir det.

Ikväll är min långledighet slut.. börjar jobba kl.17. Sen jobbar jag torsdag kvällnatt och fredagkväll... SEN HAR JAG SEMESTER!! AAAHH!! Underbart! :D

Hinner vara ledig en vecka innan vi åker till San Francisco!

Nej, måste öka nu! Later.
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!